30 april 2011

Träningschema / träningsprogram för diskbråck 2

Idag har faktiskt varit en helt meningslös dag. Jag har inte gjort något produktivt alls. Förutom att göra min nya sjukgymnastik, gått på promenad och lagat middagen. Men inte något vettigt som att läsa en bra bok eller vara ute länge. Som maken, han cyklade fram och tillbaka i uppförsbacke till Vindeln.

Fast jag har gjort hela mitt nya och mitt gamla träningsprogram. Det är faktiskt hemskt kul att få göra något mer än att bara "spänna magen". Även om allt jag gör handlar om att spänna magen.

Men nu har jag två verktyg att använda mig av. Dels ett gult gummiband och dels en hantel. Det är tur att man kan skruva av vikterna för den hanteln var för tung för mig. Jag har bara 1,25 kg på ena sidan och tränar med. Det blir väl 3.25 kg totalt med hantel.

Det är fler stående övningar och fler liggande övningar. Alla övningar på rygg är med knäna i luften och fötterna under rumpan.
På madrass:
1. Spänn magen i 10 sekunder. 3 set om 15 stycken.
2. Spänn magen i 10 sekunder lyft sakta hälen och för knät mot magen sen sakta, sakta, tillbaka ner och gör så 10 gånger med magen spänd hela tiden. 3. set 10 stycken
3. Spänn magen, vik sakta ut ena knät till sidan och sedan sakta tillbaka. Spänn hela tiden magen för att motverka bäckenrotation. 10 gånger på varje sida.
4. Spännmagen. Ta hanteln spänn magen för sakta hanteln ner mot naveln och sedan sakta upp över huvudet tillbaka igen med båda händerna och armarna så raka det går. 5-10 gånger.
5. Spänn magen. ta hanteln i ena handen ha armen raka och ut åt sidan och tillbaka. Ha andra handen rakt åt sidan. Låt inte kroppen roteras utan spänn magen extra mycket.


Stående övningar:  15 repetitioner
1. Knäböj med spänd mage
2. Sidoförflyttningar med spänd mage.
3. Långsamma tålyft med spänd mage.

Med gummiband: 10-15 repetitioner.
Sätt gummibandet om ett dörrhandtag på en stängd dörr.
1. Spänn magen. Ha armbågarna böja ta gummibanden i händerna och dra sakta bakåt och släpp inte på vägen tillbaka. Men släpp inte utan håll emot gummibandet.
2. Spänn magen. Ha armarna rakt ner och dra sakta bakåt med gummibandet. Håll emot på vägen tillbaka.
3. Spänn magen. Ta båda gummibandsändarna i ena handen och för framför kroppen till motsatt sida höft och sakta tillbaka. Behåll motståndet hela vägen. Gör lika dant med andra armen.
4. Spänn magen.Stå med dörrhantaget och gummibanden bakom dig. ta gummibanden och dra framåt håll sakta emot på återvägen.
5. Vänd dig mot gummibandet. Ta gummitåtarna i båda händerna och spänn magen. Åk skidor med gummibanden långsamt

Det är mitt träningsprogram för diskbråck

1 kommentar:

  1. Hej hittade din sida när jag letade info om mina problem. Har liknande symtom, haft diskbråck i snart 1 år l5-s1. I fredags fic jag en rotation i bäckenet, idag ser kroppen rakare utmen svanskotorna känns riktigt ömma och kramp känsla i hela högerbenet. Har fått samma övningar som du, men på "nybörjar" nivå. Lycka till.

    SvaraRadera