31 mars 2011

Diskbråcksoperation berättelse

Nu fortsätter vi på berättelsen om min diskbråcksoperation.

Denna gång opererade dom diskbråcket som satt i L5-S1 området. Alltså rätt diskbråck. L1 är sista ländkotan och S1 är korsbenet.

En diskbråcksoperation går till på det sättet att de skär ett fyra till sex centimeter stort snitt över området de ska operera sen går de ner i ryggraden på fel sida av ryggraden. Har du diskbråcket på magsidan av ryggraden går de in ryggsidan. Har du diskbråck på ryggsidan går de ofta in via magsidan. Oftast har man diskbråck på magsidan av ryggraden som buktar utåt ryggen in i nerverna. Om du inte fattar säg till så ska jag försöka förklara bättre.  Det vanligaste är alltså att de går in via ryggen och in i ryggraden för att operera diskbråck.
De använder sig av något som heter mikrokirurgi och via mikroskop tittar de ner i ryggraden gör en kanal mellan disken och kotan och suger ut diskbråcket via en sugkateter.

 Detta diskbråck tryckte mycket på korsryggs nerven och hade fått ett kalkskal runt om kring sig för att skydda mina nerver. Det hade alltså förkalkats diskbråcket. Äckligt va!
Men kalkskalet hade även fastnat i nerven. För att få loss diskbråcket och kalkskalet var de tvugna att knipsa bort och hacka bort kalkskalet för att sedan suga bort diskbråcket som fanns inuti. Doktorerna  drog mig rätt mycket i nerven för att få bort kalket från dem och det var inte så konstigt om jag hade ont efteråt sa Doktor Dan.
Doktor Dan och Doktor Michele satt en blockad runt mina nerver i ryggen och la även in en kortison behandling som skulle ta 3 veckor att släppa.

Eftersom mitt diskbråck var lite krångligt med förkalkning och allt så tog operationen längre tid än den skulle ta. En diskbråcksoperation tar oftast 30 minuter men min operation tog 1,5-2 timmar. 

Doktor Dan förklarade även att nu i början kommer jag att uppleva att allt går frid och fröjd  och jag känns bra. Sen om tre veckor till tre månader kommer jag göra en loop tillbaka och bli sämre igen för att om sex månader hamna på ett " så här kommer jag vara resten av mitt liv stadiet".

Rehab tiden ligger fortfarande på sex månader till ett år och efter mitt sjukgymnastik återbesök så ska de avgöra om jag behöver ett återbesök hos Doktor Dan. Det blir i sånt fall om tre till fyra månader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar