13 december 2011

Sjukgymnastikprogram dag 1 för diskbråck

Idag har jag kört mitt nya smärtgymnastik program för första gången sedan vi, jag och sjukgymnasten Lisa, satte basnivån för mig tilssamans. Men hon glömde att nämna att jag ska göra det tre, TRE!gånger på raken.
Oj vad det var tufft. Det låter inte så tufft men jag ska tala om att det var det.

Det kallar jag ett bra sätt att fira sin årsdag för sjukskrivningen på. Att göra sjukgymnastik och det äntligen börjar bli tufft.
Mitt sjukgymnastikprogram är uppdelat i två delar. Dag ett och Dag två. Jag ska köra det tre dagar i veckan och inte två dagar efter varandra.

Det ska utföras så gott som smärtfritt.
Alltså ska jag inte ha överjävligt ont i ryggen när jag har kört det. Jag ska känna av mina muskler men inte få ont. Stor skillnad.

Dag ett på programmet har jag kört idag. Jag han precis få det i fredags och stoppade det oöppnat i min ryggsäck. Jag har nämligen redan packat ner mina ett kilos hantlar och mitt gula gummiband. Ja, jag tar med mig mina träningsredskap när jag åker någonstans. Sjukgymnastiken ska man inte slappa med och inte ta lätt på. Så med ska de. De är faktiskt riktigt tjusiga mina rosa ett kilos hantlar. Jag köpte dem på Jula.
Det är ett par rosa ett kilos, gröna ett och ett halvt kilos och blå två kilos hantlar. När jag kommer upp i tre kilos klassen får jag köpa nya. Men en så länge har jag haft dessa sedan i augusti och jag kör fortfarande på ett kilo. Jag vet, värsta svagisen men det blir så med att ha varit nästan liggandes i ett år.

Nå åter till sjukgymnastik programet.

Så här ser det ut:





Jag ska göra allt i en följd och repetera med tre. Målet är att jag ska kunna göra 40 x 3 av alla övningar på Dag 1. Än så länge gör jag det INTE. Men det är målet


Övningarna:
1. Ställ dig med ryggen mot en vägg med fötterna i höft höjd rätt långt ut från väggen och glid ner till "sittande" och upp igen 8x3 , Målet är 40 x 3 Kom ihåg att spänna magen.

2. Biceps ta en hantel i varsin hand  och ha dem rakt ner från kroppen böj armbågen så att hanteln kommer upp i axelhöjd och ner igen. Detta gör du först med höger, sedan med vänster, sedan med båda. Detta är alltså ett set. Gör 18 set x3. Kom ihåg att spänna magen.

3. " Ben Duttar" Spänn magen. Ha fötterna bakom rumpan och lyft sakta foten från marken med tio cm och sakta ner med tån i marken och sakta upp igen. Högerfot, vänsterfot, bådafötterna med magen spänd är ett set .10 set x 3

4. Hantel press. Denna är min favorit. Ligg på rygg. Ha armarna rakt ut från kroppen, rakt fram. Lyft först höger arm så långt framåt du kan, som att du ska ge ett litet boxingslag tio cm fram och sedan tillbaka, gör samma sak med vänster och sedan med båda. upprepa detta sett 20x3.

5. Sätt ett gummiband i en dörr så du har varsin ände i varsin arm. Böj på knäna och ha armarna nära kroppen och armbågarna i en vinkel. Dra först höger armbåge bakåt, titta åt det håll du drar, sedan vänster och titta åt vänster håll och sedan båda och titta rakt fram. Detta kom fram under ett samtal så jag ska pröva ut hur många jag kan göra och jag kan göra 18 x 3.

6. Tå lyft 17 st x3
8 Stjärtlyft  10 stycken på prov. Jag vågade inte idag. Så jag ska pröva det på träningspass nr 2.

Detta var alltså dag ett. Sedan fick jag lägga mig och vila, hatar övning ett och älskar övning fyra.

Det är roligt att få utöka och göra ett annorlunda träningsprogram som är lite mer inriktad på hela kroppen än att bara spänna magen.

Fast alla övningar ska ske under spänd mage och under kontroll och väldigt sakta.
När man spänner magen ska man dra den inåt ryggraden.

Detta var alltså dag ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar