5 mars 2011

Stadsplaneringsfunderingar. Umeå och cyklar

På Umeå Stadskontor funderar de på hur de ska tackla parkeringsbristen. Ett förslag är att man ska parkera bilen utanför umeå och cykla in resterande biten till centrum.
Det kanske fungerar om man är ung och student och har cykel. Ett förslag för att lösa cykelproblemet är att man ska få låna cykel genom sitt bibliotekskort. Vilket jag tycker är ett bra förslag. Om man bor i Umeå, lånecyklar är alltid bra. Men det är inte umeborna detta problem gäller först och främst.

Jag vet att man inte ska generalisera här, men har de verkligen tänkt efter? Alla dessa människor som inte klarar av att cykla, som jag, pensionärer, som inte är så pigga, eller barnfamiljer. Då måste det finnas cyklar i olika storlekar och för olika åldrar. Hjälm? Hur ska de lösa det?

Jag tror att de flesta som bor inom Umeå stad, från Umedalen till Röbäck, till Ersboda, Mariehem,  Tomtebo och ska ner på stan för att shoppa i centrala Umeå. De tar bussen, går eller cyklar. Det är inte dem som lösningen kommer att gälla.
Det handlar om alla dessa människor som har långt till Umeå.
Som bor i Vännes, Vindeln, Tavelsjö, Hissjö, Håkmark, Sävar och så vidare. Det är dem som tar bilen in till Umeå Centrum. Jag tror att med Bottnia Banan som kommer göra att pendeltåg går förbi Vindeln är ett jättebra sätt att undvika biltrafik, men då gäller det att den stannar i centrala Umeå med. Att tacka nej som Vännäs gör för att "deras busstrafik kommer att drabbas" det är att göra Vännäs kommun en otjänst.
Men då måste Pendelpriset för enkel, dubbel och månadskort vara drägligt prissatta.

 Man skulle kunna göra som bussarna gör i Stockholm, gratis för de som har barn i barnvagn, gratis för barn i vuxet sällskap under 10 år.
Då skulle fler personer ta bussen.

Det här med att låna cykel är en god tanke, men hur hade de tänkt det? En jättestor parkeringsplats utan för Umedalen eller Ersboda? Sen fram med lånekortet och låna en cykel. Cykla 25 minuter in till Centrala Umeå för att handla på H&M? När jag bodde på Umedalen gick jag till Centrala umeå på 1. 25 timmar, jag cyklade på 25 minuter. Men jag gjorde det för att jag bodde där. Eller så tog jag bussen som tog 25 minuter.

Nu bor jag i Vindeln, det är mig lösningen handlar om. Skulle jag först åka 6 mil till Umedalen, ställa min bil där, hyra en cykel, cykla 25 minuter till för att gå på stan, cykla tillbaka 25 minuter för att ta bilen köra genom hela stan för att hamna på Ersboda för att gå på coopforum och jula?och där ifrån åka 6 mil hem igen till vindeln.

Är det då inte bättre att bygga kringleder så man inte behöver åka genom hela staden varenda gång man ska från coopforum till k-rauta , Strömpilen eller Expo? Skynda på bygget av ett nytt E4 så den slipper gå igenom Centrala Umeå. Där skulle ni underlätta för stadsmiljön betydligt mer än om jag skulle parka bilen på umedalen och cykla 25 minuter in till Umeå centrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar