5 december 2011

Symtom för diskbråck

Hej Anki!

Du sa att du funderade på om du har diskbråck och inte hittade exakt vad du sökte.
Jag ska försöka göra en lista.

Förutsättningarna är att runt 30 % av Svenska befolkningen har diskbråck. De flesta känner inte av dem och de läker enligt statestiken på 2 år.

Nå.

Jag behöver hjälp att fylla på listan över diskbråck här eftersom det finns olika symtom.

Diskbråck:

Ont i ryggraden men inte ont i musklerna.
Kan inte gå rakt med kroppen.
Kan inte stå rakt.
Vill gärna lyfta på det benet som är drabbat, för att inte sträcka ut nerven.
Kan inte lyfta benet när man ligger ner rakt upp i 90 grader från marken.
Kramp i benen.
Känselbortfall.
Är det illa så kissar man på sig eller bajsar på sig då ska man åka in akut.
Känselbortfall på olika delar av kroppen, typ underlivet, fötterna, knäna, rumpan, benen, tårna.
Ha svårt att klämma ut nr två, eftersom man tappar musklerna i magen eftersom diskbråck gör glapp i nervkontakterna
Har svårt att sitta, vill gärna ha benet lite rakt framför så man inte sitter på rumphalvan man har problem med, på den sidan som man har ont i.
Har ischias som inte går över inom 6 veckor.
Det känns som elfält på vissa delar av kroppen och det kan kännas som att det regnar på fötterna eller att det knäcks ett flytande ägg bakom knäna.
Det pirrar.
Man tappar helt känseln här och där.
Det skär i ryggraden

Det är det jag kan komma på just nu, är lite trött. Men kan försöka svara mera och bättre senare.

Hörrni diskbråcksmänniskor, kan ni inte hjälpa mig att fylla på listan?

3 kommentarer:

  1. Att det känns som att benet brinner upp ju längre man står upp samt stelhet o kramp i ben o rygg.

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit om mina symptom här https://sandralindstrom.wordpress.com/2011/10/20/symptom/

    SvaraRadera
  3. Hurrni diskbracksmanniskor, jag har tre saker att dela med mig av;

    1) skaffa hypericum c eller d 30. Ta en dos (6-7 sma piller) och vanta.
    2) skaffa fitline
    3) innan steg ett och tva,optional, prata med en homeopat. Theresia Henriksson ar grymt bra.

    / believer
    =)

    SvaraRadera