15 december 2011

Dag 2 på smärtsjukgymnastiken

Idag har kört mitt Sjukgymnastikprogram "Dag två". Jag har upptäckt att jag är mycket svagare i höger sida av kroppen än den vänstra.
Det är konstigt med tanke på att jag är högerhänt. Jag borde rent logiskt vara starkare i höger sida. Men nej, jag är starkare i vänster sida.

Jag glömde nämna att alla rörelser ska göras andas in på ner vägen/upp vägen och ut på tillbaka vägen. Det har med smärt delen att göra. 

Mitt Dag två program ser ut så här:




Det är
1. 8 x 3 Benböj mot en vägg,

2. 8 x 20/1 kg   Hantel press: Ligg ner på rygg. Ha bena böjda och magen spänd, sätt ut armbågarna  rakt  ut ungefär som ett T. Pressa först hupp höger andas in, ner, andas ut, Vänster upp, andas in, ner, andas ut och båda upp andas in, ner andas ut.
3.Här behöver du ha hjälp av en stol, eller soas kudde. Spänn mage, sätt händerna på knäna och tryck höger, andas in, andsas ut, tryck vänster, andas in, tryck båda, andas ut.  3 x 15 sätt.


4. Ligg ner, ha en hantel i varsin hand ta först höger, andas in på vägen över huvudet, andas ut på vägen tillbaka mot magen, gör lika dant med vänster och samma andningen och sedan med båda händerna med hantlarna i. Kom ihåg att spänna magen.




5. Stå upp med en hantel i varje hand, böj knäna och spänn magen, ta armen rakt ut, andas in på färden ut och andas ut på vägen tillbaka med hanteln. Gör lika dant med vänster hand och sedan båda.
3 x 18 set




6. Bensprattel. Gör som bilden säger. Ut med benet, andas in, in med benet andas ut. Trampa med det andra benet upp och ner, sedan lika dant igen. Byt ben efter 10 set.  alltså höger 3x10 vänster 3 x 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar