6 april 2011

Hej Janette!

Hej Janette!
Tack för att du läser min blogg och du, du behöver inte vara rädd för din diskbråcksoperation. Har jag gjort två inom tre månader och klarat mig så kommer du också göra det. Det kommer gå galant.

Vet du, det kommer bli så mycket bättre efteråt. Åtminstone om det lyckas och det ska jag hålla alla tummar och tår för att det gör. Det är klart det kommer att lyckas. Du kommer bli bra efteråt.
Det är klart du får vara nervös, men jag tycker inte att du ska vara det. För det kommer bli bättre än vad du har det nu. Och som du har det nu vill du väl inte ha det resten av livet? Du ger dig själv en chans att bli så bra som du kan bli. Du kommer aldrig bli som innan ditt diskbråck. Utan alltid ha ett ryggproblem och få träna sjukgymnastik varje dag och träna något annat tre till fyra gånger i veckan.

Första gången jag opererade ett av mina diskbråck så kunde jag inte ligga på rygg efter operationen för att det gjorde så ont. Men denna gång fick jag stygn som försvinner av sig själv och då har jag kunnat lega på rygg på en gång.Jag fick även ont i höften/benet som jag hade värsta ischias smärtan i efter operationen. Det är väldigt bra för då blir benet bra har jag kommit på. Vid första operationen gick de in via vänster sida av min ryggrad och jag fick svinigt ont i höften/benet på vänster sidan. Men nu är det benet helt bra. Vid andra operationen gick de in via vänster sida i min ryggrad och jag hade jätteont i vänster höft/ben och nu har jag inte alls ont i det benet längre.


Tredje dagen efter operationen är värst. Sen vänder smärtan och går neråt tillbaka igen.

Ett annat tipps, fast det vet du säkert redan, du som har diskbråck är att om du ska ta dig upp från liggande till sittande är att lägg dig på sidan, ta ner fötterna mot marken. Sätt händerna i madrassen och tryck upp dig med armkraft istället för att använda ryggen/magen som sving. Det är mycket skonsammare mot ryggen och gör inte lika ont.

Man ska ju inte böja på ryggen på tre till sex månader efter operationen så böj på knäna. Om jag tappar nått och inte får hjälp att plocka upp det brukar jag med rak rygg böja på knäna, sätta ner knäna i marken, ta upp föremålet, ställa mig på fötter med knäna jätteböjda( jag ser ut som en groda) och trycka upp mig med mina ben med rak rygg hela tiden.  

Vill du ha mer tips och råd så är det bara att fråga på. Jag svarar alltid.

Har du fått några redskap till hjälp än?
Strumppådragaren är jättebra och kryckor. Och den där tången som man plockar upp saker med från backen är även den jättebra. ( Emma och Lippe har ni några fler tipps är det bara att skriva det i kommentatorsfältet så ska jag lägga in det i ett inlägg).

Jag har även fått en kilkudde. Den är skitful och jätte blå.Som jag fick igår utav arbetsterapeuten som är super vid bilåkning.Den är värd alla pengarna även fast den bara ser ut som ett tjockare sittunderlag. Men den gör verkligen underverk. Bilåkning kan göra rätt ont i ryggen. Jag har den även på köksstolar. Den underlättar för ryggen något enormt.
Jag älskar den även fast jag bara har haft den i 24 timmar.


Sträck dig inte efter saker utan gå och hämta det. Ett exempel är att om du ska diska och har stekpannan bredvid diskstället, gå då två steg och hämta den istället för att sträcka ut handen och ta den. För det är som att be och få diskbråck igen sa arbetsterapeuten på Ortopediska akut avdelningen.
Så gå de där extra stegen. Sträck aldrig och ta aldrig och lyft något från sidan av kroppen det är också som att be och få ett diskbråck igen. Vänd alltid dig så du har naveln åt det som du ska lyfta upp. ALLTID naveln mot det du ska lyfta. Aldrig från sidan av kroppen även om det bara är snett framför. Gå alltid och hämta. Det är värt de extra stegen.

Jag har säkert en miljon tipps till men fråga på jag garanterar dig att svara på dina frågor hur stora eller små de är. Det finns inga löjliga frågor.

Jag ska hålla tummarna för dig.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för ditt snabba svar. När jag läser i din blogg om dina symtom från dina diskbråck så är det som om det handlade om mig själv!, så jag tror att du kan hjälpa mig mycket med tips och råd, eftersom du ligger några veckor framför mig i ditt tillfrisknande efter operationerna.

    Jag tycker att du beskriver så bra i din blogg hur det är att hamna i en sådan här "kris" mitt i livet och hur du har hanterar det. Allt du skriver känns så äkta och mänskligt!Ibland blir jag så trött på de omkring mig som inte kan fatta hur ont jag har hela tiden, så det känns så skönt att du har haft det precis likadant och fattar!!

    Själv är jag 37 år gammal och har nu drabbats av diskbråck för andra gången. Första diskbråcket var på nivå S1-L5 och läkte ut av sig själv med sjukgymnastik och smärtlindring. Denna gången är det på nivå L4-L5. Men denna gången har jag så fruktansvärt ont med ischias smärta i vänster ben och fot så nu ska det som sagt opereras på måndag, för så här kan jag inte ha det.

    Ska in på inskrivningssamtal för operationen imorgon på lasarettet och ska se till att jag nu får alla hjälpmedel jag kan behöva. Tack för dina tips! Du kan räkna med att få höra mer ifrån mig.

    Kram & Godnatt
    Jeanette

    SvaraRadera
  2. Hej tjejer! Toppenbra tips Ellinor! Grattis Jeanette till operationen. Skönt att du ska få bli av med diskbråcket. Mitt tips är att ha förberett möblemanget hemma innan. Nu vet jag ju inte om du kan stå på ditt onda ben, men om du kan så är det skönt att ha ställt fram saker om du bor själv. Tex kläder, grytor, mobilladdare vad det nu kan va. Har du dem i skåp högt upp/ned får du inte fram dem. Sen är det inte dumt att ha lagt en extra madrass på sängen så den blir lite högre o lättare att komma i/ur. Under halvåret jag var dålig innan op o veckorna efter gjorde jag en sk "dagbädd". Jag hade en madrass på soffan o varierade mellan att vila på den och på sängen. Variantion förnöjer... ;-)

    Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har läst din blogg och tycker det är jättebra att du så noga skrivit om operation m.m. Själv ska jag läggas in i början av maj för att operera ett diskbråck plus 2 förträngningar(Spinal stenos)
    Måste säga att det känns lite nervöst men hoppas på gott resultat. Och att jag inte behöver ligga in så länge. Har ju familj att ta hand om.

    SvaraRadera