2 mars 2011

Diskbråcket goes on and on

Nu ska jag berätta om läkarbesöket. Jag var där 12.55 och  blev uppropad på en gång. Även om min tid inte var förens kl 1300. Jag fick gå in med en kvinnlig läkare på ortopeden, Christina och vi började prata om mina symtom. De hade inte förstått att mitt högra fot också var bortdomnat och jag hade haft problem med den sen innan operationen. Det var ju lite därför jag inte kunde jobba för båda mina ben var puts väck i känsel och ont som han i underjorden gjorde det. Men men, fattar det inte det så är det jag som får lida.

Hon kom fram till att jag ska vara sjukskriven till den 26/3 och under den tiden ska jag få göra en MR med kontrastvätska. Magnetröntgen alltså för att se vad felet är. Jag fick tralala (tradolan) utskrivet, pronaxen och alvedon utskrivet. Nu ska jag inte längre ta pronaxen vid behov. Utan det ska jag ta två gånger om dagen tillsammans med maxdosen av alvedon. Jag ska istället ta tralala vid behov när jag har skit ont.

Det är tre möjliga senarion.

1. De har opererat hela diskbråcket men att det har börjat läcka ut på höger sida igen.( I min mening är det inte särskilt troligt med tanke på att jag har haft de här problemen sen innan operationen.)

2. De har opererat "rätt diskbråck av mina fyra" men bara halva. Alltså den vänstra sidan.Inte hela diskbråcket. ( Jag undrar, varför tar man inte allt på en gång, när man ändå är i ryggraden och grötar)

3. De har opererat fel diskbråck och tagit ett som sitter högre upp i ryggen. "det var lite svårt att se när de opererade dig för du hade så mycket diskbråck". För min före op( Operation) berättelse och den efter stämmer inte. Innan operationen skrev de att jag skulle operera S1. Efter operationen skrev de att de hade opererat L5. Som sagt svårt att se eftersom jag har så mycket. Men har de opererat fel. Fan vad lack jag kommer bli.

För att se vad som verkligen har hänt i min rygg måste jag därför göra en magnetröntgen med kontrastvätska. Efter det ska de se för vidare utredning och det ska beslutas om vad som behöver göras.
Men självklart så ska den doktorn(Christina) som jag gick till igår sluta om en vecka och då måste jag höra av mig till ortopedmottagningen några dagar efter röntgen så de inte glömmer bort mig.

Undrar vart jag känner igen det där ifrån?Har det hänt tidigare...hmmm...ja faktiskt i början av januari där när jag skulle göra min första magnetröntgen. Den utan kontrastvätska.


Jag kom därifrån med 7 nålstick  i armen och händerna.( du var visst mig snål på blod) och 500kr fattigare i medicin. " men nu är du ju uppe i högkostnadsskyddet. Så nästa gång blir det bara halva priset".

4 kommentarer:

  1. Gud, sjukvården alltså. Ibland är det bara för mycket!

    Men skönt att du nu kan få svar på dina frågor, och hoppas allt blir till det bättre! Kram!

    PS! Du får gärna komma och sitta på min altan (ska bara bygge en först, hihi!).

    SvaraRadera
  2. Skönt att dom tar dig på allvar och ger dig tid så snabbt! Synd bara att dom inte kan ta bort alla diskbråck på en gång - o swish så är du frisk igen =)... Hoppas tralalalal kan hjälpa dig så du inte behöver ha så ont iaf...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir alldeles matt när jag läser vad som hänt. Det råder ju inga tvivel om att du inte blivit bra av din operation, men man får ju inte direkt förtroende för stället när de inte riktigt kan hålla ordning på VAR de opererar... Tradolanet lär hjälpa mot smärtan. Jag blir väldigt trött av de tabletterna till en början, men det brukar försvinna efter några dagar. Jag tror det finns en poäng med att försöka hålla dig så smärtfri som möjligt, om inte annat för humöret. Jag hejar på dig!

    SvaraRadera
  4. Johanna: Bygg altan and ill be there. Eller jag nöjer mig med en filt på eran gräsmatta och en kopp te. Jag behöver inte ens honung( eh jo, men om ni inte har så går det bra)

    Nilsson: Ja det är bra att de tar mig på allvar denna gång

    Anna: Jo det blev jag med, jag blev lite orolig när de sa att de kanske bara har opererat halva eller tom fel diskbråck. Jag hoppas de operar om det. Jag vill inte ha dessa problem längre.

    SvaraRadera