9 januari 2011

Sjukt diskbråck versus frisk disk

Diskbråck - Frisk Disk
Nu har doktorn varit här med en kopia av min skadade disk och en frisk disk som jag har högre upp i ryggen.

Den på höger sida är den friska. Du ser att det vita med "ögon" i. Så ska en disk se ut. Det är nerverna som är de svarta ögonen. De finns två nerver upp till och två nerver ner till i det vita. Det är det som ser utsom ögon som går ner i en näsa och bredvid näsan finns två svarta gropar som också är nerver.

Mitt diskbråck är den vänstra sidan av bilden. Där det vita bara är lite i mitten. Så skadad var min disk. Det fanns ingen plats för mina nerver alls, att få göra det nerverna ska göra i ryggen. Så stort var mitt diskbråck.

Andra personer som har haft så här grova diskbråck har varit förlamade, allihoppa. så jag har haft en enorm tur. Som inte blivit det utan att jag har haft bra gener som har gjort att nerverna fått lite plats i min stora benstomme. Men här ser man verkligen hur sjuk jag har varit.

Rehabiliteringstiden kommer bli riktigt lång med tanke på att min skada har varit så stor.

3 kommentarer:

  1. Hej Ellinor! Hoppas du snart mår bättre. Vill tacka för att du delar med dig av allt på bloggen. Vet vad du har gått igenom :( dock inte operationsmässigt. Jag är 23 år och sängliggandes med mitt tredje diskbråck på 6 månader. Kan stå i ca 5 min innan mitt ben brinner upp. Kommer naturligtvis att fortsätta läsa din blogg. Känner igen mig i så mycket!!!! Krya krya krya!

    emma_lesko@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Åh din stackare. Har du fått kryckor som jag?
    Jag skickar en styrkekram och kan med rätt säga: JAg vet precis hur det känns.
    Kram kram kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Mitt namn är Innas Forsal och jag läser tredje och sista året vid den naturvetenskapliga linjen vid Bladins Gymnasium. Jag kommer ´detta år att göra ett projektarbete om diskbråck och undrar ifall jag kan intervjua dig. Om du är intresserad kan ni kontakta mig via email: innas_ifk@hotmail.com

    SvaraRadera