16 december 2010

Mitt diskbråck so far

Diskbråck ab.
Jag tänkte beskriva lite sjukdomshistoria här med mitt antagligen diskbråck.
Bara för att förtydliga.

I sommras i juli, sista helgen innan jag gick på semester, en söndag ( mitten av juli)så jobbade jag. Jag gjorde då illa mig på jobbet och fick ont i ryggen. Dagen efter kunde jag inte ta mig ur sängen. Men jag släpade med mig Svärföräldrarnas prinsess madrass och dog lite granna i sängen. Jag är rätt dum av mig och envis som en åsna när det ska till så jag gick till jobbet på onsdagen bara för att nästan dö på kuppen. Shit så ont jag hade.
Jag försökte få tag i folk som skulle kunna komma in tidigare och mitt ben hade domnat bort.
Jag gjorde en arbetsskadeanmälan och ringde Previa.
Jag ringde även Vårdcentralen och fick komma dit, jag fick smärtstillande och sjukskrev mig i en vecka.( vad doktorn sa som jag träffade är en helt annan historia) Sen hade jag ju semester och tänkte att värken går väl över någon gång. Men det gjorde det inte. Inte heller mina domningar i foten och benet försvann.
Tiden gick och mitt ben blev inte bättre. Jag kände inte min vänstra fot och kunde inte lyfta benet rakt upp mer än 20 cm ovanför marken och min make började prata om att du kanske ska ta och kolla upp det där .

Jag fick nog en dag och ringde vårdcentralen. Fick komma till en jättetrevlig läkare som gjorde undersökningar på mig och konstaterade att alla tecken visar på diskbråck. Han ville sjukskriva mig på momangen. Men jag ville inte det. Jag ville jobba, jag tyckte att det gick bra i alla fall. Jag menar shit har jag klarat mig med skitont i benet och bortdomnad fot i så många månader så gör det inte så mycket med ett tag till. Han sa är du säker på det? jag bara jaaa det går bra än så länge, jag kan hantera det.

Jag fick gå till sjukgymnasten och fick komma tillbaka två dagar senare, hon pratade också om att jag borde sjukskriva mig. Och jag sa hade det varit på något annat ställe så skulle jag säkert ha gjort det men jag tycker att det går att hantera. ( envis är jag har jag sagt det?) Och fick ett träningsprogram

Jag har gått till sjukgymnasten ca en gång i veckan och tränat hemma varje dag. Jag kände mig bättre okej fortfarande ont i benet och ingen känsel i tårna eller på undersidan av vänstra benet, men jag kunde stödja på det mera.

Men förra veckan så har jag känt värme runt skadan i ryggen. Det har varit jättevarmt, även fast min make inte har känt någon skillnad. Jag tänkte att det kanske har med den utökade träningen att göra, jag fick nytt träningsprogram på tisdagen.

Och på lördagen när jag var precis vid husknuten tog jag ett litet steg framåt( jag går små små steg, får inte ta långa kliv för sjukgymnasten för nervskadan kan bli värre) så kände jag hur det gled i ryggen och något krachade. Det gjorde så ont så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag var tvungen att skrika på maken så han fick hjälpa mig upp för de två trappsteg vi har in i huset och bli hjälpt av med kläderna för jag hade så himla ont. Under natten hade jag ingen känsel i foten alls på vänster sida, det kändes även som ett elfält slog ner över hela mitt ben och jag hade domningar och lite känsel i höger ben samt kramper i höger ben.
Jag ringde och sjukskrev mig på söndag morgon och låg i sängen hela dagen och sov och hade ont och sov. Jag fick frukost och lunch i sängen. Jag tog mig knappt till toan för jag hade så ont.

Jag ringde Vårdcentralen igen och fick skjuts av min svärmor dit. Han gjorde samma undersökningar plus lite till och kom fram till att ja, alla indikationer visar på diskbråck och att han satte fram mig i magnetröntgen kön för att prioritera upp mig. Han satte mig även på remiss till ortopeden för att de ska kunna bedöma för operation av ryggen. Steloperera det vill säga.  Doktorn sa att om det blir värre måste jag åka in akut.

Det känns så  jäkla typiskt. Arbetskadad vid 27 års ålder.

Och min chef hörde av sig igår för första gången om min arbetsskada. Det har inte hänt mycket där. Men det skulle börja hända saker innan jul. Previa har det uppskrivet som arbetsskada. Hälsocentralen har det uppskrivet som arbetsskada och jag har anmält det till Flexsite som arbetsskada.
Jag har gjort allt rätt. Kontaktat skyddsombudet har jag även gjort. Så nu hoppas jag verkligen inte att det blir något krångel där.

Jag vill bara bli frisk och slippa ha ont i ryggen och benen och känselbortfall.

1 kommentar:

  1. Lycka till. Sitter i samma båt. Skall intill magnet nästa vecka. Å känner mer å mer att ryggen inte håller.

    SvaraRadera